Nationaal Cyber Security Centrum - Ministerie van Veiligheid en Justitie

Nederlanders naïef over eigen cybersecurity

Nieuws | 02-10-2017

Maandag 2 oktober heeft Patricia Zorko, plaatsvervangend Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, en directeur Cyber Security op Schiphol Airport in aanwezigheid van CEO Jos Nijhuis van Schiphol en een groep schoolkinderen, de nieuwe campagne van Alert Online gestart. Het campagnethema is dit jaar ‘Cybersecurity helden’. Want iedereen kan een cybersecurity held zijn: niet alleen door zichzelf goed te beschermen in cyberspace, maar zeker ook door tips met anderen te delen.

“Campagnes zoals Alert Online blijven hard nodig om mensen - jong én oud - beter bewust te maken van hun digitale veiligheid en om ze weerbaarder te maken tegen digitale dreigingen”, aldus Patricia Zorko. Nederlanders zijn namelijk naïef, ze onderschatten de gevaren en overschatten hun eigen cybersecurity skills.
Wel zijn Nederlanders bezorgder geworden over hun digitale veiligheid thuis. In 2016 maakte nog 29% zich hier zorgen over, tegenwoordig maakt bijna de helft van de Nederlanders (46%) zich zorgen. Ondanks deze sterke groei komen maar weinig mensen echt in actie om hun online veiligheid te beschermen.
Dat blijkt uit het Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek van Alert Online onder een representatieve steekproef van  1.123 respondenten in de leeftijd 13-80 jaar.

Nederlanders onderschatten cybergevaren

De recente cijfers zijn verontrustend. Bijna driekwart van de Nederlanders heeft iets gehoord, gezien of gelezen over cyberaanvallen. Nederlanders zijn wél bezorgder geworden, alleen komen ze nog steeds níet in actie om preventief maatregelen te nemen. Circa de helft zegt online voorzichtiger te zijn geworden na zelf slachtoffer te zijn geweest van cybercrime, terwijl slechts één op de vijf écht maatregelen neemt.

Onveilig gedrag ligt op de loer

Zonder ons bewust te zijn van de risico’s, maken we bijvoorbeeld graag en veel gebruik van openbare wifi-netwerken (door twee derde) en in toenemende mate van clouddiensten (29% doet dit al). De kans op digitale schade wordt laag ingeschat: gemiddeld minder dan 15% verwacht slachtoffer te kunnen worden van computerschade. En dat terwijl per voorval 10 tot 55% ervaring heeft met één of andere vorm van schade, zoals de gevolgen van phishing of acquisitiefraude.

Over Alert Online

Alert Online is de jaarlijkse bewustwordingscampagne die dit jaar plaatsvindt van 2 tot en met 13 oktober 2017. Alert Online is een initiatief van de overheid, het bedrijfsleven, het onderwijs en de wetenschap, waarin partijen zich inzetten om de bewustwording en kennis over online veiligheid te vergroten en digitaal veilig gedrag te stimuleren. Dit jaar staat de Alert Online campagne in het teken van cybersecurityhelden. De campagne Alert Online 2017 wordt georganiseerd door Omnicom Public Relations Group Nederland, in opdracht van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid.
Kijk voor meer informatie op www.alertonline.nl.

Over het NCSC

NCSCstill

CSBN 2017

CSBN 2017