Van pak tot paardenstaart

Ik zeg altijd: bij ons werken mensen van pak tot paardenstaart. Er lopen hier beleidsadviseurs in pak, maar ook techneuten die bij wijze van spreken de pizza nog in hun trui hebben zitten en ’s avonds thuis nog een ‘honeypotje’ hebben staan draaien. Hun werk houdt nooit op. Daarin nemen ze ons allemaal mee. Die energie, dat greep mij meteen toen ik hier vijf jaar geleden begon.

Ingeborg Programmamanager

Beveiliging voor 1,7 miljoen ondernemers

Als projectleider bij het Digital Trust Center help ik het bedrijfsleven in Nederland, van zzp’ers tot grootbedrijven, zich beter te beveiligen tegen digitale dreigingen. Dat gaat om 1,7 miljoen ondernemers. Het is een spannende tegenstelling in het bedrijfsleven: bedrijven concurreren met elkaar op producten en diensten, maar op het gebied van digitale veiligheid moeten ze juist niet willen concurreren. Want een digitaal incident houdt nooit op bij één bedrijf of één sector: je kan er geen hek omheen zetten.

Voor kleine bedrijven

Stel je voor: je hebt een klein bedrijf met vijf tot tien medewerkers. Zo’n bedrijf is vaak niet bezig met serieuze cyberaanvallen. Je hebt daar niemand voor in dienst omdat je te klein bent. Als je geluk hebt, weten je medewerkers wat een firewall is, en dat je phishing mails niet moet openen.

'Onze ambitie is dat het voor MKB’ers straks heel gewoon is altijd hun ‘digitale autogordel’ om te doen.'

Digitale autogordel

In de jaren ’70 was geen enkele Nederlander bezig met autogordels om veilig in het verkeer te zijn. Nu kun je de gordel niet meer wegdenken uit ons dagelijks leven. Wij maken de autogordel voor deze mensen: we helpen ondernemers zich in de basis goed te kunnen beschermen. En voor de complexere dreiging zoeken we naar extra manieren om veiligheid te garanderen. Denk aan je router: ben jij als koper verantwoordelijk dat je via je router veilig het internet op gaat, of moeten we de maker van de router daar verantwoordelijk voor maken?

Voor grote bedrijven

Ik ben binnen het NCSC een verbinder. Ik begrijp dit domein heel goed, weet precies welke vragen ik moet stellen, en kan de informatie die wij hebben goed overbrengen aan ondernemers. Een tijd terug organiseerde ik een bijeenkomst voor vitale Nederlandse bedrijven. Bedrijven van energieleveranciers tot mainports als luchthavens. Bedrijven waarvan je zegt: als die worden geraakt door een cyberaanval, dan is er echt een probleem. Dan heeft een bepaalde regio ineens geen stroom meer bijvoorbeeld. Op die bijeenkomst lukte het ons om tussen bedrijven in verschillende sectoren vertrouwen te kweken om meer kennis uit te wisselen. Dan zet je iets in beweging en maak je het verschil. Dan denk ik “daarom doe ik wat ik doe”.