Continuïteit van online diensten

Bescherm jouw organisatie tegen (D)Dos-aanvallen.

(D)Dos-aanvallen kunnen de ICT en daarvan afhankelijke werkzaamheden van de organisatie verstoren. Dit kan de continuïteit van jouw bedrijfsvoering verstoren en leiden tot (imago)schade. Het vormt een reële bedreiging voor organisaties die online diensten verlenen.

Deze publicatie beschrijft welke technische en organisatorische maatregelen je kunt nemen om de organisatie tegen de verschillende vormen van (D)Dos-aanvallen te beschermen.

Doelgroep: IT-managers en andere verantwoordelijken voor informatiebeveiliging van organisaties die online diensten verlenen, zoals websites

Aan deze factsheet hebben bijgedragen: De Belastingdienst, SURFcert, NBIP/NaWas en andere domeinexperts.

(D)DoS betekent:Distributed Denial of Service aanval. Een aanval op de capaciteit van onlinediensten of de ondersteunende servers en netwerkapparatuur. Het resultaat van deze aanval is dat digitale diensten slecht of helemaal niet meer bereikbaar zijn voor medewerkers of klanten.

Wat is DDoS?

Bij een Denial-of-Service (DoS)-aanval wordt de capaciteit van online diensten of de ondersteunende servers en netwerkapparatuur aangevallen door deze te overbelasten of te overladen met netwerkverkeer. Ook kan er misbruik worden gemaakt van fouten in software waardoor ondersteunende apparaten onbeschikbaar worden. Het resultaat is dat deze diensten slecht of helemaal niet meer bereikbaar zijn voor medewerkers of klanten. In veel gevallen wordt dit soort aanvallen vanaf meerdere computers tegelijkertijd uitgevoerd. In dat geval heet het een Distributed DoS (DDoS)-aanval. Het effect voor de organisatie is uiteindelijk hetzelfde dus worden beide soorten aanvallen in deze publicatie met één term benoemd: (D)DoS

De belangrijkste feiten: 

  1. Een (D)DoS-aanval kan online diensten verstoren.
  2. Aanvallen worden steeds groter en complexer. Tegelijkertijd wordt het steeds makkelijker en goedkoper om aanvallen uit te voeren.
  3. Ook kleine bedrijven, zoals webshops, kunnen worden afgeperst met behulp van (D)DoS-aanvallen.
  4. Tref technische en organisatorische maatregelen om jouw online diensten weerbaarder te maken.
  5. Het is belangrijk afspraken te maken met de ICT-leveranciers over hun (D)DoS-bescherming.

Een (D)DoS-aanval kan plaatsvinden op veel verschillende manieren

Deze publicatie richt zich enkel op opzettelijke aanvallen. “Natuurlijke” factoren, zoals buitengewoon veel gebruikers tegelijkertijd op een website, worden bewust buiten beschouwing gelaten. Er zijn tientallen vormen van (D)DoS-aanvallen bekend die zich richten op de routering, specifieke netwerkservices of het overbelasten van de rekencapaciteit van specifieke apparatuur. Aanvallen zijn tegenwoordig meestal ‘multi-vector’. Meerdere aanvalstechnieken worden gelijktijdig of achter elkaar ingezet tijdens de aanval. Ook passen aanvallers soms hun tactieken aan tijdens een aanval aan. Het blokkeren van één aanval leidt dan tot een ander aanvalspatroon.

Kwaadwillenden en hun technieken

Er zijn verschillende kwaadwillenden die (D)DoS-aanvallen kunnen uitvoeren. Hacktivisten, waaronder het hacktivistencollectief ‘Anonymous’, gebruiken (D)DoS-aanvallen om een politieke boodschap af te geven. Criminelen zetten dit soort aanvallen in om geld te verdienen door bedrijven af te persen. Zelfs kleine bedrijven hebben hier last van. Ook worden aanvallen ingezet om andere criminele activiteiten te verhullen. Statelijke actoren gebruiken (D)DoS-aanvallen om de stabiliteit van vitale infrastructuur te ondermijnen. Scriptkiddies gebruiken eenvoudige tools om aanvallen uit te voeren, soms zonder een duidelijke motivatie. Gebruikers van de eigen diensten voeren aanvallen uit om verschillende redenen. Voorbeelden zijn een ontevreden medewerker of een scholier die onder een toets probeert uit te komen.

Lees meer over actoren en motieven in het Cybersecuritybeeld Nederland

Kwaadwillenden gebruiken diverse middelen en technieken om hun identiteit te verbergen. Hierdoor is de pakkans over het algemeen klein. Met IP-spoofing is het mogelijk om netwerkverkeer aan te passen zodat het uit andere netwerken lijkt te komen. Vaak worden aanvallen uitgevoerd vanaf botnets. Dit zijn netwerken van een groot aantal besmette computers of bijvoorbeeld IP Camera’s die vanuit een centraal punt gestuurd worden. In plaats van een netwerk rechtstreeks aan te vallen, gebruiken aanvallers ook reflectie-aanvallen. Hierbij vragen aanvallers meerdere middelen, zoals DNS-servers en uPnP-diensten op modems, om antwoord te geven op een verzoek. Dit antwoord wordt echter gestuurd naar het slachtoffer. Kwaadwillenden kunnen ook gebruikmaken van betaalde (D)DoS-diensten, zogenaamde Booters. Zonder enige kennis kan men hiermee voor weinig geld en met een druk op de knop een grootschalige aanval uitvoeren.  Deze booters maken vaak gebruik van botnets om het DDoS verkeer te versturen.

UPnP staat voor: Universal Plug and Play en is een set netwerkprotocollen waarmee netwerkapparaten (zoals pc's, printers, scanners, mobiele apparaten en WiFi-toegangspunten) elkaars aanwezigheid op het netwerk kunnen ontdekken. Daarnaast kan UPnP een netwerk tot stand brengen voor het delen van gegevens, communicatie en voor entertainmentdoeleinden. UPnP vind je terug in routers en kan er automatisch voor zorgen dat poorten worden opengezet van en naar het internet.

De meeste aanvallen waarover geschreven wordt, zijn op websites. In principe is elke dienst op internet kwetsbaar.

Wat is het probleem?

Een (D)DoS-aanval kan de ICT en de daarvan afhankelijke werkzaamheden van een organisatie verstoren. Dit vormt een reële dreiging voor alle organisaties met onlinedienstverlening, zoals websites, waarvan de continuïteit van belang is. Afhankelijk van het type aanval kan de organisatie geen gebruik meer maken van ICT-systemen doordat deze traag of onbereikbaar zijn. Omdat een onlinedienstverlening verstoord wordt, kunnen klanten niet meer geholpen worden.

Over het algemeen is de slagingskans en schade van een (D)DoS-aanval vrij groot. Imagoschade is voor de meeste organisaties het grootste zorgpunt, naast de kosten van mitigatie en verloren inkomsten tijdens een aanval. Verder kan een aanval ervoor zorgen dat een organisatie haar afspraken niet na kan komen wat tot andere problemen kan leiden.

Er is geen garantie dat als alle maatregelen zijn genomen een DDoS-aanval voorkomen kan worden. Het is dus van belang dat er een goede risicoafweging wordt gemaakt tussen de gevolgen van onbeschikbaarheid door een DDoS-aanval en de kosten van de maatregelen in relatie tot de organisatiebelangen. 

Wat adviseert het NCSC?

Het NCSC adviseert om zowel technische als organisatorische maatregelen te treffen om een organisatie te beschermen tegen de verschillende vormen van (D)DoS-aanvallen. Bespreek de onderstaande adviezen met de relevante stakeholders binnen jouw organisatie, waaronder de personen die verantwoordelijk zijn voor het beheer en de continuïteit van de online diensten.

Tot slot

Het uitvoeren van een (D)DoS-aanval is een strafbaar feit waar gevangenisstraf of een boete voor kan worden opgelegd. Het is belangrijk om aangifte bij de politie te doen. Ook als de dader niet te achterhalen is, helpt het doen van aangifte om een beter beeld te geven van de omvang van dit fenomeen.

Indien je ervoor kiest om aangifte te doen, neem dan via 0900-8844 contact op met het lokale wijkteam voor het maken van een afspraak. Vraag of er een digitaal expert aanwezig kan zijn tijdens de aangifteprocedure. Neem uit het monitoringsysteem de basisgegevens mee.