Legal by design

‘Legal says no’. Techneuten in ons werkveld ervaren de rol van de jurist te vaak als scheidsrechter die als een zwaard van Damocles boven goede ideeën hangt. Gelukkig ziet het NCSC ook veel organisaties waarin juristen een force multiplier zijn die projecten soepeler en effectiever laten verlopen.

In deze publicatie geeft het NCSC aan de hand van drie vragen inzicht in de meest voorkomende oorzaken. Vervolgens geven we concrete handvatten hoe jij jouw jurist kunt positioneren als aanjager van verbeteringen en als fundament van een effectieve organisatie.

Doelgroep: Deze publicatie is bedoeld om de (project-) managers en de eindverantwoordelijken voor de digitale veiligheid in jouw organisatie inzicht te geven in de rol van juridisch advies om digitaal weerbaar te zijn. Daarnaast geven we handvatten om effectief en efficiënt met deze juridische aspecten om te gaan. 

Deze publicatie is gericht op organisaties die net zijn begonnen en/of nog stappen aan het zetten zijn om zich het beste te kunnen beschermen tegen digitale dreigingen. 

Voldoen aan wet-en regelgeving is geen bijzaak, maar een sleutel voor succes. De "Legal by design" aanpak gaat daarom niet over het inzetten van bepaalde tools of technieken. Een legal by design aanpak grijpt bestaande raamwerken aan om te zorgen dat projecten niet meer afgebroken worden, omdat er geen compliancy-stempel op gezet kan worden. Het draait hierbij het inbedden van de jurist als adviseur in de gebruikte managementaanpak.

Risicomanagement is leidend in de vormgeving van ontwikkelprojecten. Governance, Risk and Compliance (GRC), compliancy-tools en risicomanagement-raamwerken zijn richtinggevend. Ze ondersteunen een methode om in kaart te brengen of de meest passende beveiligingsmaatregelen getroffen zijn. Indien je compliancy als basis neemt voor de inrichting van ontwikkeltrajecten leidt dit vaak tot vertraging van projecten als je pas aan het einde van een traject tegen een juridische blokkade aanloopt.

Vraag 1: is compliancy leidend of werk je risicogedreven?

De jurist heeft een vitale rol om gedurende de cyclus van risicomanagement en risicobeoordeling continue input te leveren. Daarbij dient de jurist niet enkel betrokken te worden met de opdracht: vertel ons hoe we compliant worden. Betrek de jurist proactief aan de voorkant van het risicomanagementproces voor het duiden van juridische risico’s en het vanuit juridische perspectief adviseren over de implementatie van trajecten van aanvullende beveiligingsmaatregen.

Vraag 2: respecteer je het grijze gebied van jouw jurist?

De vragen die een jurist krijgt moeten recht doen aan het grijze gebied waar juridische vragen in vallen.

Een go/no-go-moment waarbij je jouw jurist vlak voor afronding van een project betrekt, sluit niet aan bij de praktijk waarin juristen opereren. Toch zien projectmanagers en businessowners de jurist te vaak als een schakel die een interne audit of toets uitvoert. Als je een jurist vraagt of iets mag, dan zal het antwoord meestal zijn: “it depends” doordat een juridische afweging nooit op zichzelf staat, maar altijd afhankelijk is van de omstandigheden van de specifieke context van de casus.

Vraag 3: zie je de taakstapeling en complexiteit?

Taakstapeling is vaak niet meer behapbaar als één expert verantwoordelijk is voor het vertegenwoordigen van te veel kennisgebieden in hetzelfde proces. Door vanaf de start van projecten samen te werken met juristen in de rol van adviseur binnen multidisciplinaire teams (technisch, proces en juridisch) weet je vroegtijdig welke juridische expertise er nodig is. Als je dan merkt dat je aanvullende juridische kennis nodig heb,t dan kun je dat op tijd aanvragen. Door te onderkennen dat er veel verschillende (juridische) kennisgebieden zijn, kun je de verschillende expertise die je nodig hebt toevoegen aan jouw multidisciplinaire team. Voorkom daarom dat een jurist te veel petten op heeft. Heb in beeld welke expertise gewenst is en voeg vereiste kennis toe, al is het op ad-hoc-basis, aan jouw multidisciplinaire team.

Voorbeeldcasus: hoe zie je deze vraagsstukken in de praktijk?

Scenario #1: Ontwikkeling van mijn.stoeptegel.nl

De commercieel directeur van een organisatie die gespecialiseerd is als stratenmaker heeft een interne opdracht uitgezet het stakeholdermanagement te professionaliseren. In navolging van de best practices uit de eigen sector heeft de directie besloten om een portaal voor klanten en leveranciers te laten ontwikkelen door hun eigen IT-afdeling. Hiermee wil de directeur het voor de in- en verkoopafdeling makkelijker maken om efficiënt hun klanten te bedienen.

Compliancy-gedreven werken

De IT-manager van de organisatie heeft een productowner aangewezen en een developer op de opdracht gezet om het project technisch te realiseren. Zij gaan vol goede plannen aan de slag en na drie maanden leggen ze de finale versie van het platform aan de directie voor. De beoogde functionaliteiten werken allemaal en de voordelen voor de in- en verkoopafdeling worden hiermee behaald. Tijdens de presentatie stelt de verantwoordelijke directeur van de interne bedrijfsvoering de vraag  of het nieuwe platform voldoet aan de vereisten van de AVG en de ISO-27001-normering. Deze vraag heeft de productowner nog niet uitgezocht, maar hij geeft aan dat hij geen problemen verwacht want hij heeft alle best practices gevolgd. De directie wil niet dat het platform live gaat zonder dat de jurist akkoord heeft gegeven omdat dit kan leiden tot hoge boetes.

De verkeerde vragen stellen

Dus komt de productowner enkele dagen later op gesprek bij de bedrijfsjurist. De jurist geeft aan het begin direct aan dat hij niet veel weet van cybersecurity maar dat hij graag helpt. De productowner heeft de architectuurplaat meegenomen en begint al snel in het gesprek tot in technisch detail toe te lichten hoe het portaal werkt. Pas aan het einde van het gesprek wordt duidelijk dat gevoelige bedrijfsinformatie verwerkt wordt in het portaal, net als de persoonsgegevens van klanten. De jurist geeft aan dat hij niet alles begrijpt van de technische vormgeving, maar zijn best zal gaan doen om advies te geven.

Taakstapeling, complexiteit en een go/no-go-moment

De bedrijfsjurist is op dat moment betrokken in meerdere disputen met klanten en een zaak met een ontslagen medewerker. Na een aantal weken lukt het hem om in de casus te duiken en hij trekt de conclusie dat hij niet zeker is of het voldoet aan de ISO-normen en dat hij zeker weet dat het niet aan de AVG-regels voldoet. Dit koppelt hij terug aan de productowner. De productowner stelt de bedrijfsjurist de vraag wat hij moet doen om wel compliant te zijn. De jurist geeft aan dat dit afhangt van de vormgeving en stuurt in reactie het document van de betreffende ISO-normering en de AVG.

De productowner wijzigt hoe het portaal werkt en komt daarna terug met de vraag of het nu goed genoeg is.  Hij geeft aan dat er niet meer gewijzigd aan het portaal kan worden, omdat dat niet past in de architectuur. De jurist duidt de risico’s die het bedrijf hierdoor loopt omdat niet zeker is of ze voldoen aan de regels, maar de commercieel directeur besluit om toch live te gaan. Enkele maanden nadat het portaal beschikbaar is, krijgen ze een bericht van een criminele groep: “We hebben al jullie bedrijfsgegevens. Als we niet binnen 48 uur betaald worden dan lekken we deze data.”

De directie besluit na crisisberaad te betalen. Hierdoor zal het bedrijf geen winst maken dit kalenderjaar en zullen voorgenomen uitbreidingsplannen bevroren worden. Ook moet het incident gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, die een boete oplegt.

Handelingsperspectief: welke principes kan ik volgen als ik juridisch advies nodig heb?

Stel jouw jurist open vragen. Vraag niet: wat mogen we? Of: mag dit? Draai het echter om: geef aan wat je wil en vraag de jurist hoe het geregeld kan worden. Een jurist moet accepteren dat er op een passend niveau risico’s genomen moeten worden en kan helpen de juiste balans te vinden tussen risico’s en het bereiken van organisatiedoelstellingen.

Als vuistregel raden we je daarom aan om altijd de volgende vier componenten terug te laten komen:

Leg aan jouw juridisch adviseur uit (1) waarom je een vraag stelt, (2) wat de achtergrond van de vraag is, (3) wat het doel is wat je wil bereiken.

De vervolgvraag om samen uit te zoeken is daarmee: (4) hoe kunnen we dit doel bereiken binnen de grenzen van de toepasselijke wet- en regelgeving?

Hoe gebruik ik compliancy om risicogedreven digitaal weerbaar te zijn?

Deze vier vragen hierboven geven focus aan de wijze waarop de doelen van de business mogelijk te maken zijn, want jouw jurist begrijpt daarmee wat je wil bereiken. Daarmee kan de juridisch adviseur het verzoek in breder perspectief plaatsen. Hou hierbij ook rekening met hetgeen je doet als er alsnog wat misgaat. Ook het reageren op incidenten is onderdeel van risicomanagement en mitigeert risico’s. Juist door ook deze kant te belichten wordt het accepteren van risico’s vanuit juridisch perspectief makkelijker omdat je als organisatie nagedacht hebt over de gehele keten van omgang met digitale dreigingen.

Hoe werk je samen met jouw jurist?

Maak heldere afspraken wanneer jouw jurist betrokken wordt. Zorg voor een duidelijke rolverdeling en werk met duidelijke mijlpalen: check op vaste mijlpalen in. Positioneer jouw jurist als adviseur in plaats van scheidsrechter. Geef de juridisch adviseur (of adviseurs) een duidelijke rol in een multidisciplinaire setting. Onderstreep ten slotte dat je er begrip voor hebt dat jouw jurist geen technische kennis heeft. Faciliteer daarom dat experts de juiste kennis beschikbaar stellen aan elkaar, op laagdrempelige basis en zonder onnodig vakjargon.

Scenario #2: Ontwikkeling van mijn.stoeptegel.nl

De commercieel directeur van een organisatie gespecialiseerd als stratenmaker heeft een interne opdracht uitgezet het stakeholdermanagement te professionaliseren. In navolging van de best practices uit de eigen sector heeft de directie besloten om een portaal voor klanten en leveranciers te laten ontwikkelen door hun eigen IT-afdeling. Hiermee wil de directeur het voor de in- en verkoopafdeling makkelijker maken om efficiënt hun klanten te bedienen.

Zoals bij ieder project binnen de organisatie wordt er een projectmanager aangesteld om dit project in goede banen te leiden. De commercieel directeur blijft als opdrachtgever en eindverantwoordelijke betrokken. De projectmanager betrekt verschillende afdelingen bij een projectanalyse. Hierin bespreken de verschillende disciplines de doelstellingen van de opdrachtgever . De productowner legt helder uit aan de juridisch adviseur uit (1) dat ze binnen de geldende kaders willen werken, (2) wat de achtergrond is van de oplossing en (3) wat het doel is dat ze willen bereiken. De juridische afdeling geeft aan weinig capaciteit te hebben op dit moment, en dat het niet duidelijk is wat voor gegevens het beoogde platform precies gaat verwerken. Daarom adviseert de jurist om een risicobeoordeling uit te voeren. Daarnaast definieert de productowner mijlpalen in het traject en spreken ze af om bij elke mijlpaal te bekijken of er obstakels zijn.

De eerste mijlpaal is de risicobeoordeling. Uit de risicobeoordeling komt naar voren dat er persoonsgegevens en gevoelige informatie van leveranciers in het platform verwerkt zullen worden. De jurist geeft aan dat hij niet genoeg technische kennis heeft om te weten hoe je hier goed mee omgaat. Daarom zal de bedrijfsjurist door een technisch specialist van de IT-afdeling ondersteund worden om de beoogde inrichting van het platform goed te duiden. Ondertussen wint de jurist extern aanvullende informatie in over de ISO-normen waar het bedrijf aan moet voldoen.

Tijdens de volgende mijlpaal heeft de jurist een goed begrip van het project en snapt hij wat het doel is van de gebruikte techniek. Dus kan hij duiden welke risico’s er gemitigeerd dienen te worden, zoals het goed beschermen van persoonsgegevens en het implementeren van beveiligingsmaatregelen, om het project goed te laten verlopen. Het advies van de jurist stipt een aantal onderdelen aan waar de techniek nog niet aan gedacht had, zoals het regelmatig testen van de back-ups. Ook heeft de jurist scherp dat leveranciersmanagement belangrijk is omdat er software gebruikt wordt van een externe partij. Dus zoekt hij contact met zijn collega van het juridische cluster die hier expertise op heeft. Samen kijken ze mee op de contracten die het productteam afsluit met deze externe leveranciers. Zo voegen ze een clausule toe dat de leverancier jaarlijks aantoont hun beveiliging op orde te hebben. Hierdoor wordt het productteam ontlast en is er breed vertrouwen in de business dat het portaal goed in elkaar zit. Daarmee dient de ISO-norm het doel: risico’s passend mitigeren.

Tijdens de laatste mijlpaal wordt de directie geïnformeerd over het op te leveren resultaat. De jurist geeft een positief advies af en de directie geeft de go. De ISO-certificering wordt ook voor het portaal behaald en klanten zijn enthousiast over het portaal en maken er massaalgebruik van. De ISO-certificering voor het portaal blijkt ook commercieel interessant. Een half jaar later krijgt het bedrijf een grote order binnen en een van de componenten die cruciaal bleek om de opdracht te krijgen dat was dat ze in staat waren om aan te tonen goed nagedacht te hebben over hun digitale veiligheid.

Hoe kom ik meer te weten over risicogedreven werken? 

Het NCSC heeft een uitgebreide kennisbank van publicaties waarin risicomanagement centraal staan. Als je meer wilt weten over omgang met wet- en regelgeving, dan heeft het NCSC hier meer informatie beschikbaar.

De routekaart risicomanagement geeft inzicht en overzicht op het landschap van risicomanagement. De publicatie “de waarde van informatie als uitgangspunt” helpt jou om te begrijpen hoe je omgaat met cruciale informatie. Ben jij op zoek naar een passend risicomanagementraamwerk?  Ontdek hier wat bij jouw organisatie past. Ten slotte is het gehele portfolio hier te vinden.